Consilierea copilului si adolescentului

          ,,Copilul trebuie primit cu respect, crescut cu iubire si apoi lasat in libertate deplina,,

                                                                     Rudolf Steiner

Consilierea copilului are drept scop să ajute copilul in depăşirea  momentelor dificile din viaţa , sa- l sprijine in descoperirea propriilor  resurse. Avand in vedere numeroasele etape dificile in dezvoltarea personalităţii copilului, pot aparea  blocaje emoţionale, dificultăţi şcolare, relaţii conflictuale, care au asupra lui un impact foarte puternic.Copiii pot fi invatati să ia decizii,  să rezolve probleme, să –si gestioneze resursele, sa isi  dezvolte gândirea , comunicarea verbală asertiva , cooperarea, capacitatea de concentrare, răbdarea, perseverenţa si autodisciplina .

Copilul poate fi îndrumat către consiliere in diferite situatii:

– dificultăți școlare – abandon școlar, rezultate școlare scăzute, chiul, probleme legate de învățare, probleme de atenție sau concentrare etc.

– dificultăți de relaționare, limbaj sau de comunicare

– emotivitate

– tristețe

– agitație sau nervozitate

– pierderi, decese ale unor persoane apropiate

– divorțul părinților

– diverse temeri sau frici: de întuneric, de examene, de animale, de apă etc.

– obrăznicie

– negativism sau împotrivire

– comportamente agresive sau autoagresive

– complexe de inferioritate

– stimă de sine scăzută

– timiditate

– dificultăți de adaptare – la grădiniță, școală, alte medii

– comportamnete nepotrivite: minciună, lăudăroșenie, furt, visare sau fuga în fantasmă etc.

 Impreuna putem descoperi  insa noi modalităţi de comportament şi de relaţionare.

        

    Consilierea adolescentului  

este indicată atunci când există un impas în rezolvarea problemelor inerente din viaţa de zi cu zi.

                Adolescenţa este un moment important în dezvoltarea individului, fiind însoţită de schimbări semnificative atât fizice cât şi mentale. Neînţelegerile si conflictele pot crea o distanţă între părinţi şi adolescenţi, o tensiune permanentă între aceştia.  Demersul  facut de catre consilier  influenţează activarea propriilor resurse si  utilizarea lor eficientă. 

Pe parcursul procesului de consiliere  adolescenţii pot invata:

·        asumarea responsabilităţilor

·        relaţionarea interpersonală armonioasă

·        înţelegerea propriilor nevoi

·        comportamente care sa ii conduca spre  succes si realizare personala

·        asumarea responsabilitatii propriului comportament şi a  consecinţelor acestuia

·        autocunoaştere şi înţelegere de sine

·        strategii de rezolvare a problemelor

·        optimizarea relatiilor

·        depasirea starilor si sentimentelor negative

·        exprimarea şi gestionarea emoţiilor: frică, frustrare. supărare

 Adolescentul ajunge la consiliere  cand se confrunta cu  urmatoarele situatii:

– rezultate slabe la invatatura

– dificultăţi de concentrare

– probleme cu instituţia şcolară

– probleme legate de odihna, alimentaţie:

-tulburări de dispoziţie:

-tulburări ale imaginii de sine:

– sentimente de frustrare

– nemulţumire

– eşec

– timiditate

– violenţa:

-probleme emoţionale

– stres

– nervozitate